Hur du gör en podcast

Hur du gör en podcast

Du tillhör kanske den typ av människor som hellre lyssnar på poddar än läser böcker. Kanske har du någon gång funderat på hur du själv skulle kunna skapa en egen podcast, och var du kan hitta information om alltifrån utrustning och gratisprogram till fler tips om intervjuer och så vidare. Att skapa din egen podcast är faktiskt inte så svårt som det kan verka, så länge du har något intressant att prata om och hittar rätt utrustning. Du har kanske suttit tillsammans med dina vänner och upptäckt att det ni pratar om skulle fler behöva få reda på. Visst kan det låta pretentiöst och högmodigt. Men idag finns lyssnare att finna till nästan vilka ämnen som helst.

Idén är första steget

Att starta en podcast kan vara ett spännande äventyr, där du kan utforska många typer av olika ämnen, allt från kasinon till elektronik och matlagning. För att lyckas är det avgörande att ha en tydlig idé om vad din podcast ska fokusera på och vem din målgrupp är. Det är helt upp till dig att definiera innehållet, och det kan vara fördelaktigt att välja ett ämne som du brinner för. Detta engagemang är smittsamt och kan dra till sig lyssnare. En podcast behöver inte nödvändigtvis täcka mainstream-ämnen för att vara framgångsrik; den kan vara mycket nischad, så länge du levererar innehåll som du är kunnig om och passionerad för. Detta gör att du enkelt kan engagera och behålla dina lyssnare.

I fråga om format, är det vanligt att en poddsändning varar mellan 30 och 60 minuter, vilket kan hjälpa till att behålla lyssnarnas intresse och se till att de kommer tillbaka. Även om det är möjligt att sköta en podcast på egen hand, blir den ofta mer dynamisk och intressant om den innefattar samtal mellan två personer. Detta kan uppnås genom att antingen inbjuda gäster eller samarbeta med någon som delar ditt intresse. En nyare trend inom podcasting är skapandet av mikropoddar. Dessa är mycket korta episoder, vanligen bara några minuter långa, vilket är perfekt för lyssning under korta stunder som när du väntar på bussen eller kokar pasta. Denna typ av format kan vara ett utmärkt sätt att täcka mycket specifika ämnen eller erbjuda snabba tips och råd.

Utrustning för podcasten

Något som är mycket viktigt för en podd är en bra mikrofon. Därför bör du investera i en riktigt bra usb-mikrofon som går att användas för inspelning, och en sådan har ett pris på mellan 500 kronor och 1 500 kronor. Det gör att du får en bra ljudkvalitet och lyssnarna slipper höra på en massa onödigt brus. Det perfekta stället att spela in en podd är i en garderob eller annat annat liknande rum, eftersom ljudet inte studsar lika bra där som i ett vanligt rum. En kamera är aldrig fel så att du kan ta bilder inför dina inlägg, då din podd behöver en bild i apparna. Bilden behöver vara något som lockar dina lyssnare.

Efter att du har spelat in en podcast, ska den redigeras. Till detta behöver du en dator och ett redigeringsprogram. Garageband som du får med när du köper en ny Mac-dator eller Audacity som kan laddas ner till din PC. Programmen ser till att du kan klippa ihop dina poddavsnitt precis som du vill ha dem. Du tar bort sådant som inte är relevant, flyttar om innehållet för ett bättre flyt eller justera ljudet. Detta jobbet tar lång tid, speciellt om du är nybörjaren, men det är tvunget om du vill att podden ska bli bra och lyssnarvänlig. Se även till att du har en jingel som förknippas med din podcast som klipps in i början av avsnitten, vilket gör att lyssnarna känner igen din podcast.

Hitta personer att intevjua

Du kanske vill börja intervjua intressanta personer och då gäller det att veta var du hittar dina ”offer”. Du kanske redan vet någon som du skulle vilja kontakta för att ställa frågors, så som Tore Frisk, då han har inspirerat många personer. Något du bör göra innan är att besöka sajter som ger dig tips på hur du ska genomföra intervjuerna. Tipsen hjälper dig att komma igång ordentligt. Det vanligaste är att du inte känner personen ifråga som du ska intervjua. Därför är det alltid bra att göra en ordentlige research så kanske du hittar något gemensamt med den du ska ställa frågor till. På detta sättet blir samtalet med avslappnat när du vet vad du ska fråga om.

Research är viktigt, vilket gör att du kan förbereda frågor om sådant du har hittat. Du gör dig en björntjänst genom att vara lat och att alltid ställa samma frågor, då tröttnar lyssnarna till sist. Därför bör du ha frågor som överraskar både din gäst och lyssnare. Visserligen är det din podd, men glöm inte bort vem som är i fokus när du intervjuar. När du ställer frågorna är det ditt ansvar att samtalet flyter, men det gäller att se till att din gäst får ta plats, för det är faktiskt därför du gör intervjun. Var inte rädd att gå utanför ditt manus och var lyhörd, så att du kan ställa improviserade frågor. Det gör att gästen öppnar upp sig ytterligare och intervjun känns äkta.