Hur du gör en podcast

Hur du gör en podcast

Du tillhör kanske den typ av människor som hellre lyssnar på poddar än läser böcker. Kanske har du någon gång funderat på hur du själv skulle kunna skapa en egen podcast, och var du kan hitta information om alltifrån utrustning och gratisprogram till fler tips om intervjuer och så vidare. Att skapa din egen podcast är faktiskt inte så svårt som det kan verka, så länge du har något intressant att prata om och hittar rätt utrustning. Du har kanske suttit tillsammans med dina vänner och upptäckt att det ni pratar om skulle fler behöva få reda på. Visst kan det låta pretentiöst och högmodigt. Men idag finns lyssnare att finna till nästan vilka ämnen som helst.

Idén är första steget

Det är viktigt att du redan från starten har en idé om vad din podcast ska ha för inriktning och vilka som ska vara din målgrupp. Du bör ha en podd som sticker ut från mängden om du vill få många lyssnare, men det är inte tvunget, eftersom du kan nischa podcasten hur du vill. Huvudsaken är att du vet vad du pratar om, därför bör podden handla om något som du är intresserad av. Det gör att det blir enklare för dig och du drar med lyssnarna med ditt engagemang. Visst kan podcasten handla om saker som du vill veta mer om, för då får både du och lyssnarna lära er något nytt varje gång.

En poddsändning bör ligga mellan 30 – 60 minuter, vilket gör att du kan behålla lyssnarnas intresse och gör att de återkommer. Visserligen kan du ha en podd helt själv, men det blir mer intressant om podcasten är ett samtal mellan två personer. Antingen kan du bjuda in gäster eller göra podden med någon annan som också har samma intresse. Det ger liv åt sändningen och du behöver inte ha hela ansvaret på att innehållet ska vara bra. En trend som har börjat inom podcast är att göra så kallade – mircropoddar. Detta innebär att poddsändningen är bara några minuter lång och passar utmärkt att lyssna på medan du kokar pasta eller är på väg till bussen.

Utrustning för podcasten

Något som är mycket viktigt för en podd är en bra mikrofon. Därför bör du investera i en riktigt bra usb-mikrofon som går att användas för inspelning, och en sådan har ett pris på mellan 500 kronor och 1 500 kronor. Det gör att du får en bra ljudkvalitet och lyssnarna slipper höra på en massa onödigt brus. Det perfekta stället att spela in en podd är i en garderob eller annat annat liknande rum, eftersom ljudet inte studsar lika bra där som i ett vanligt rum. En kamera är aldrig fel så att du kan ta bilder inför dina inlägg, då din podd behöver en bild i apparna. Bilden behöver vara något som lockar dina lyssnare.

Efter att du har spelat in en podcast, ska den redigeras. Till detta behöver du en dator och ett redigeringsprogram. Garageband som du får med när du köper en ny Mac-dator eller Audacity som kan laddas ner till din PC. Programmen ser till att du kan klippa ihop dina poddavsnitt precis som du vill ha dem. Du tar bort sådant som inte är relevant, flyttar om innehållet för ett bättre flyt eller justera ljudet. Detta jobbet tar lång tid, speciellt om du är nybörjaren, men det är tvunget om du vill att podden ska bli bra och lyssnarvänlig. Se även till att du har en jingel som förknippas med din podcast som klipps in i början av avsnitten, vilket gör att lyssnarna känner igen din podcast.

Hitta personer att intevjua

Du kanske vill börja intervjua intressanta personer och då gäller det att veta var du hittar dina ”offer”. Du kanske redan vet någon som du skulle vilja kontakta för att ställa frågors, så som Tore Frisk, då han har inspirerat många personer. Något du bör göra innan är att besöka sajter som ger dig tips på hur du ska genomföra intervjuerna. Tipsen hjälper dig att komma igång ordentligt. Det vanligaste är att du inte känner personen ifråga som du ska intervjua. Därför är det alltid bra att göra en ordentlige research så kanske du hittar något gemensamt med den du ska ställa frågor till. På detta sättet blir samtalet med avslappnat när du vet vad du ska fråga om.

Research är viktigt, vilket gör att du kan förbereda frågor om sådant du har hittat. Du gör dig en björntjänst genom att vara lat och att alltid ställa samma frågor, då tröttnar lyssnarna till sist. Därför bör du ha frågor som överraskar både din gäst och lyssnare. Visserligen är det din podd, men glöm inte bort vem som är i fokus när du intervjuar. När du ställer frågorna är det ditt ansvar att samtalet flyter, men det gäller att se till att din gäst får ta plats, för det är faktiskt därför du gör intervjun. Var inte rädd att gå utanför ditt manus och var lyhörd, så att du kan ställa improviserade frågor. Det gör att gästen öppnar upp sig ytterligare och intervjun känns äkta.